måndag 5 juli 2021

2020

 År 2020 var definitivt inte likt något annat år. 

Jobbet...

Pandemin ställde om hur man skulle jobba, var man kunde vara, hur man kunde jobba etc. Och hur man skulle bete sig bland folk satte många i besvärliga situationer. Jag hade ju ett jobb där jag ofta stod själv ute på ett berg och borrade eller sprängde, så det var helt ok för min del, ingen större skillnad pga. pandemin. 

Jag jobbade otroligt många timmar under första halvan av 2020 då jag både var ute och arbetade och sedan skötte administrationen hemma på kvällar och helger. Jag började känna mig helt slut i kroppen efter att ha jobbat på detta sätt i flera år, och dessutom hade jag haft större problem än vanligt med ryggen sedan jag sov på en slags tältsäng på sjukhuset då vi var där med Vilde i flera månaders tid hösten 2019. Som tur var det inte varje natt under perioden... men det räckte för att ryggen skulle vara helt paj i nästan 1,5 år. Jag har fortfarande konstant smärta i ryggen men sedan januari 2021 har det känts något bättre och gör inte riktigt lika ont hela tiden. Jag har inte varit på röntgen för ryggen, men varit hos massör, kiropraktor, sjukgymnast och till sist fick jag även träffa en läkare. Läkaren konstaterade att jag "antagligen har en lite krånglig rygg". Är det jävligt enkelt att bli läkare?

Strax före semestern 2020 (jag är dessutom helt kass på att ha semester, eftersom jag brukar jobba en stor del av den) så bestämde jag mig för att jag måste se mig om efter ett annat jobb, jag kommer inte att klara av att fortsätta på samma sätt pga. hälsan. Kändes ändå rätt surt att kanske behöva sluta efter över 14 år på samma ställe. Ett jobb där jag under alla år trivts otroligt bra både med arbetet och kollegorna.

Men jag sade inte upp mig, och jag sökte heller inget nytt jobb. Jag funderade på om jag skulle skola om mig helt och hållet. Kanske studera kriminologi som jag varit intresserad av i många år. Jag sökte in på kurser i matematik och samhällskunskap, för att komplettera mina betyg och jag kom in på båda. 

Jag började plugga men märkte ganska snabbt att jag inte hinner jobba ute dagtid, kontorsjobb kvällstid samt plugga kvällstid också! Så jag hoppade av båda kurserna efter knappt en månad. Leif GW Persson får sköta kriminologin själv helt enkelt. 


Under tidig höst när vi var i studion i Varberg för att mixa nya skivan med Vassago så satt jag i bilen utanför affären och skulle in och handla. Då ringer telefonen och det var någon som presenterade sig som Ari från ett rekryteringsföretag och han frågade om jag kände till Bergbolaget. Jag sade att jag visste vilka de var men inget mer än så. Han sade att dom sökte en ny regionchef till avdelning väst... jag trodde det var någon som drev med mig, jag sökte ju inga jobb aktivt och hade inte sagt till någon att jag tänkt byta heller. Jag var nog ganska ointresserad i telefonen men han ville ändå att jag skulle träffa Bergbolaget för en första intervju. Jag sade att vi kunde höras om någon vecka igen. 

Ari ringde veckan därpå och var fortfarande övertygad om att jag var mycket intressant för tjänsten. Jag sade att jag kan väl träffa dom och se vad det blir. Han bokade in ett möte och efter det och några fler intervjuer och telefonsamtal med Ari så sade jag upp mig från mitt jobb som chef på SMB, till att ha en administrativ tjänst på Bergbolaget i Götaland AB, som Områdesansvarig eller vad titeln nu är. Inte så noga. Det är ett bra jobb, med bra folk! 


Musiken...


Micke - Thomas - Pepa
Under samma tid så hade jag efter att spelat trummor för första gången på cirka fem år funderat lite på om det inte skulle vara kul att ha trummor igen, och kanske spela lite för att det är kul, men inget seriöst alls.... Pepa tyckte att jag skulle det, så han körde bil i 8 timmar, lade ut pengar/köpte och hämtade ett trumset till mig! Jag satte upp det i källaren och vi jammade lite, jag, Pepa och min bror Thomas. Efter några sjukt roliga jam så bestämde vi oss för att köra igång Lord Belial igen. Fast på våra villkor, spela för att det är kul, endast ta gigs som vi verkligen vill... och spela in en platta när eller om vi känner för det. Fuck off till skivbolagens villkor alltså. 

Vi har fått ganska många förfrågningar från olika skivbolag om vi vill signa för dom, men vi har hittills sagt nej till alla. Vi skaffade en replokal i Uddevalla och började sälja kvarvarande merchandise på lordbelial.store, körde igång våra gamla sidor på Instagram och Facebook igen, och snart visade det sig att intresset från fansen fortfarande fanns kvar! Kul! Sedan köpte jag tillbaka mina gamla Sonor-trummor, och även mina gamla cymbaler. Jag fick tillbaka min spons på Artbeat Drumsticks samt på Trick Pro 1-V pedaler genom Trumslagaren! Min gamla cymbalsponsor Istanbul Mehmet signar tyvärr inget nu på grund av att inga band lirar gigs så deras PR blir ju minimal. Däremot så fick jag en  slags deal, nedbantad från en fullspons till en deal med sjukt bra rabatt. Helt ok!


Huset...

I december beställde jag hem snickare för att byta ut ett fönster i vardagsrummet. När dom monterade ur det gamla så ryggade dom tillbaka av lukten som kom ifrån innerväggen! Det var mögel, ganska mycket också! Ett läckage från balkongen ovanför hade dragit in vatten i hela väggen, så det var mycket växtlighet där! Läckaget har nog varit där sedan innan jag köpte huset för ca tio år sedan, så det hade haft all tid i världen på sig att växa till sig där inne i väggen. Tyvärr så tar ju inte hemförsäkringen sådana skador om läckaget kommer utifrån....

Vi fick tips av någon på Facebook som sade att det såg ut som svamp också, så jag kontaktade ett företag som är proffs på fuktskador, så dom kom och tittade och tog prover. När provsvaren kom så konstaterades det att det var äkta hussvamp. En jävligt aggressiv svamp som kan ta över ett helt hus om det går riktigt illa. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag som sade att jag har tur att det var äkta hussvamp, för det ingår nämligen i försäkringen, oavsett vad det beror på! Vilken jävla tur i oturen! 

Vi fick order att inte röra något, utan bara rensa ut hela vardagsrummet så det blev tomt. Vi fick sälja soffan för den fick inte plats någonstans... sedan flyttade vi matsalen till köket, köpte en mindre soffa och gjorde matsalen till temporärt mikroskopiskt vardagsrum. 

Snickare kom och bröt upp golv, tak och väggar i vardagsrummet, de satte upp fläktar, värmemattor etc... En arbetsbod och container sattes i trädgården. Byggställningar sattes upp och dom planerar att riva hela bakre gaveln på huset för att sanera.

Sedan blev det tyst. 

Sedan kom dom och plockade bort ställningarna. Snickarna kom några gånger och hämtade lite verktyg...

Efter ca en månad så frågade jag vad som händer egentligen, och fick till svar att konstruktören inte har svarat dom än, och att dom bett om offert på en större ställning. Detta står nu och rullar på vecka efter vecka, elräkningarna är brutala med över 7000 kr per månad eftersom det står fläktar, byggbod och värmemattor och slukar ström.

Fortsättning följer definitivt.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar