fredag 21 juli 2017

I förra inlägget skrev jag att jag funderade på att köpa en .308 Browning BAR med ljuddämpare. Det gjorde jag nästan!

Jag kollade runt lite vad som fanns till salu i närheten, begagnat alltså. Jag hittade en del men inget som jag fastnade för direkt. Men så såg jag en annons om Interjakt, butiken på Överby, Trollhättan, som hette något annat innan dom blev med i kedjan Interjakt...

Det har aldrig varit en favoritaffär dom få åren jag har jagat. Första gången jag var där inne för att köpa ett vapenskåp inför mina första vapeninköp slutade med att jag sade till säljaren att "jag får nog köpa ett skåp i en affär som har lite info om sakerna dom säljer". Sedan gick jag ut ur affären. (När jag frågade bland annat om vikten på skåpet sade han att han inte visste det, men jag "kunde ju googla när jag kom hem"). Jag kände att jag mest upptog hans dyrbara tid och han missade nog allt för många minuter som han annars kunde stå och prata viktigare saker med stamkunderna på... Jag hittade sedan ett likadant skåp på nätet som jag köpte, som dessutom var 2000 kr billigare, inklusive frakten hem till dörren!

Nåväl, alla kan ändra sig, och det tror jag dom gjort! Jag känner inte heller igen någon som jobbar där nu så det kanske är helt andra i personalen. Nu blir man behandlad med respekt och dom frågar om man vill ha hjälp, och man får svar på frågorna etc. Så det som var då, det var då.

Detta är inte alls vapnet som jag köpte. Men ett liknande.
Som sagt, jag hittade annonsen och klickade mig in på deras hemsida, där fanns en uppsjö av begagnade vapen, även nya men det är inte så intressant i dagsläget, inte för ett gevär som skall hänga med mig i ur och skur året runt. Jag fastnade för en Browning BAR i kaliber .308, precis vad jag var på jakt efter! Dagen efter åkte jag till Överby för att kika på det. Nähä... det var sålt sedan flera veckor tillbaka! Jag fick kika runt lite i vapenbunkern och då visade säljaren en Browning BAR i kaliber .30-06 med en A-Tec ljuddämpare. Den var dessutom ca 10,000 kr billigare än den första jag skulle kolla på, och det gör ju inget. Ok, denna var äldre och i betydligt mer använt skick, men som sagt, jag skall inte behöva vara rädd för att använda vapnet i alla möjliga väder och oväder!

Jag skulle ju egentligen ha en .308 på grund av att jag ville få ner rekylen för nattsiktets skull. Nu hoppas jag att det kommer ner tillräckligt mycket med ljuddämparen på denna .30-06 samt att även omladdningsautomatiken gör att rekylen minskar något, hoppas det räcker, för jag gillar ju .30-06.

Nu är ansökningsavgiften för licenserna betalda (Det krävs två licenser eftersom ljuddämparen också är licenspliktig... Sveriges sjuka regler...), och jag kan nu bara låta Polismyndigheten göra sitt. Förhoppningsvis har jag licenserna om 3-4 veckor och kan då hämta ut mitt nya gevär, men det är ju semestrar och skit så det kan ju ställa till det. Helst skulle jag vilja kunna hämta ut vapnet innan den första augusti när rävjakten börjar, men det är nog att vara aningen för optimistisk, och jag är ju svensk, så optimism är ju inte bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar