torsdag 20 juli 2017

ATN X-sight II HD 3-14x är ett sådant där sikte som man kanske inte blir klok på... Jag gillar tekniken men det är kanske just tekniken som gör att det inte är tio självklara poäng!

1, Det finns för mycket skit som jag inte kommer att ha användning för. Som t.ex. varför skulle jag vilja veta hur många meter över havet jag befinner mig på? Varför skulle jag behöva veta om jag håller geväret mot norr, eller hur många grader det lutar framåt, bakåt eller åt sidorna?

2, Siktet är tungt, och fästet sitter fast monterat på siktet och kan ej skjutas framåt eller bakåt vilket innebär att monteringen måste bli på en skena på geväret, och skenan hamnar väldigt långt bak och det blir inte riktigt bra. Siktet skall vara tillräckligt långt bak för att ha bälgen mot ögat..... Sedan vågar jag knappast hålla ögat mot gummibälgen när jag skjuter av med .30-06, då lär jag ha siktet inuti ögat sedan och kommer då kanske att se ut som en karaktär ur filmen Hellraiser. Jag gissar på att detta sikte lär vara sjukt grymt på en .22LR eller liknande! Jag har en .22LR också, men har inte alls tänkt jaga vildsvin med det, så att sätta detta sikte där skulle vara totalt bortkastade pengar :)

3, Inställningen för skärpan är så trög att man blir förbannad! Det sitter långt fram på siktet och har du inget stöd för geväret så får du antingen vara sjukt stark för att hålla upp gevär och sikte i en hand medan du vrider med andra handen, eller helt enkelt skita i skärpan. Tröga rattar i kombination med tungt sikte + gevär blir inte bra.

Annars så gillar jag siktet, speciellt i dagsljus! Ganska dumt att det är bäst i dagsljus, eftersom det är ett mörkersikte.... typiskt.
Möjligheten att spela in är bra! Antingen spelar man in genom att trycka knapp Höger en gång, tryck en gång till så stoppar inspelningen. Vill du ta foto istället så trycket du knapp Vänster. Enkelt.
Man kan ställa in så att den spelar in ett visst antal sekunder före och efter skottet också. Siktet spelar alltså in hela tiden när det är påslaget men kastar allt efterhand, förutom det som är före och efter skottet. Jag har ställt in det på 30 sekunder före och 30 sekunder efter skott. Inspelningarna blir helt ok, om man inte zoomar in. Digital zoom suger verkligen!

Mitt gevär är ett Remington 700 Mountain i kaliber .30-06. Det är nog aningen mer än vad siktet klarar i rekyl. Jag tror inte att det är siktet i sig som inte klarar det, utan monteringen! Jag har testat att skjuta in siktet men får det inte att skjuta samlat. Ena skottet kan vara där det skall vara, även nästa... sedan kan nästa skott sitta 10 cm vid sidan, för att vid nästa skott vara 10 cm på andra sidan... d.v.s. 20 cm ifrån förra! Och det är på ca 60-70 m bara! Jag vågar alltså inte jaga med detta ännu.

Jag skall testa att montera av siktet igen, skruva av fästet från siktet och sätta dit med Locktite, och göra samma med resterande delar och sedan montera ihop igen. Det kan ju hjälpa... eller inte.

Min backup-plan är att köpa ett gevär i kaliber .308, med ljuddämpare eller rekyldämpare. (Det kan även hjälpa att bara fixa ljuddämpare/rekyldämpare till det jag har.)
Helst skall det vara halvautomatiskt eftersom siktets storlek gör att det blir tight när man repeterar. Slutstycksknoppen har i dagsläget knappt en millimeter till godo från siktet.
Jag har i första hand kikat på Browning BAR.

Från jakt smidigt och snabbt över till träning!
Jag har kommit igång ordentligt igen med träningen och kör inte bara styrketräning utan försöker få in även lite cardio. Som jag egentligen hatar. Det är så tråkigt.... speciellt gruppträningar som t.ex. Spinning (som numera heter Cykel). Men det ger bra utdelning så jag har satt upp mig på och genomfört några pass. Skönt när det är gjort men ett mindre helvete under tiden. Dålig musik också.

Styrketräningen går framåt med små små steg, och jag har inte bråttom alls så det får gå med så små steg det vill faktiskt. Jag anpassar vikter och utförande efter hur min rygg mår, och hittills har det funkat bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar