tisdag 29 augusti 2017

Bockjakt och annat...

Den 16 augusti började ju som bekant bockjakten, för många den största jaktpremiärsdagen för jaktåret. För många andra så det älgjakten, men jag tycker det är roligare att lite mer aktivt jaga rådjur, räv och vildsvin än att stå och vänta på en att en älg skall komma springande i skogen just precis där jag står... och det gör dom ju aldrig. Inte där jag står i alla fall. Än så länge. Men det är trevligt att träffa dom andra i jaktlaget så det är mest därför jag är med där, och så får jag ju min del av köttet ändå.

Jag var ute som vanligt den 16:e tidigt på morgonen och satte mig i en koja på ena jaktmarken. Efter en liten stund kom det fram en liten bock, väldigt liten. Hornen hade precis spruckit upp ur pälsen på skallen så den fick allt gå vidare tills ett senare tillfälle, nästa år kanske.
Efter ytterligare en stund kom det tre stycken kronhjortar. En med ganska så liten krona, en hind och en pytteliten kalv. Kalvar får vi skjuta men den var så liten så jag lät den också gå vidare.
Efter ett par timmar så tröttnade jag och tänkte att det är väl lika bra att ta en titt på mark nummer två (vi har 4 marker ganska nära varandra), så jag packade ihop och åkte dit.

Precis innan jag skulle parkera så såg jag en fin bock i en dal bredvid mig, och den såg mig och sprang snabbt iväg. Jag parkerade bilen och tog ut mina saker, hängde på mig ryggsäcken och laddade geväret. När jag hade gått högst 30 meter så kommer bocken gående ut från ett fält med hög växtlighet, rakt ut framför mig! Men jag var ju inte alls beredd, geväret hängde på axeln och jag höll på att lägga in en snus...
Bocken såg mig och sprang över till fältet mittemot, som är lika högväxt som det första. Jag såg bara hornen sticka upp och följde med längre bort, sedan kunde jag i skydd av en liten kulle gå snabbare och ta av mig ryggsäcken och smyga mig närmare. Bocken klev ut från det höga och ut på klövern, ca 50 meter från mig. Jag avvaktade och den kom allt närmare, hela tiden i konstiga vinklar som jag inte vill ta ett skott på. Sedan, på mindre än 25 meters håll vänder den upp hela bredsidan mot mig och jag skjuter. Rådjur nummer 12 ligger, en hyfsat fin bock var det också!



Den 25/8 fick jag licensen till mitt nya gevär, en Browning BAR (halvautomat) med en A-Tec ljuddämpare. Jag åkte direkt efter jobbet bort till butiken och hämtade ut det, och köpte några nya styckknivar och ett par askar ammunition.

På kvällen monterade jag mörkersiktet och dagen efter åkte jag upp till skogen för att skjuta in siktet och jaga lite. Inskjutningen gick galant och sedan satte jag mig på ett pass på mark nummer ett... efter en stund kom en räv, men den gick hela tiden vid en gärdeskant som ligger bredvid en dal, och i dalen går det kor och betar, så det blev ingen skott där.
Det är idag den 29:e augusti, nästan en hel månad in på rävjakten, och jag har fortfarande inte skjutit en enda räv. Skäms på mig.

Sedan åkte jag till mark nummer tre och satte mig i ett torn för att vaka gris i mörkret. Jag hörde att det brakade i skogen och tänkte att det var en älg eller grisar.... det brötade på ordentligt och kom närmare så jag gjorde mig beredd. Efter en minut kommer besten fram! En jävla grävling! Den gick in under tornet, sedan ut bakom mig och två sekunder senare var den på grannens mark.

När det blev riktigt mörkt satte jag på IR-lampan för att kunna se bättre i siktet. Det blev helt vitt!!?
Så det var bara att avbryta. Jag skruvade senare bort ljuddämparen och kollade med IR-lampan igen, och det är ljuddämparen som reflekterar IR-ljuset... Så nu får det bli inköp av ett fäste så jag kan montera lampan fram under dämparen istället.

Det nya geväret var mycket trevligt att skjuta med! Jag kommer nog inte att jaga så mycket med min Remington 700 Mountain nu när jag har detta, men jag tänker nog behålla det eftersom Sujo kanske tar jägarexamen någon gång inom hyfsat snar framtid. Gött att ha ett gevär i reserv också :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar