tisdag 21 november 2017

Jakt med Alexander

Min son Alexander sade flera gånger förra veckan att han vill ut och jaga med mig igen, men nu på vintern är det svårt att hinna jaga på veckorna eftersom det är mörkt redan när jag slutar jobbet. Så igår (söndag) väckte jag honom strax efter klockan 05:30. Han steg upp utan problem och tog på sig underställ, dubbla strumpor och så varma kläder som möjligt. Självklart hans jaktställ också! I likadan cammo som farsans! :) Vi tog fram våra ryggsäckar och packade ner lite smörgåsar, kaffe och mjölk. Sedan åkte vi mot Fisketorp i Bohuslän.

Morgonen var väldigt kylig. Det var några minusgrader och det hade börjat snöa lite på natten. Det tog i och började snöa ganska mycket när vi åkte, och det var lite svårt att se vägen.

Efter en timmes bilfärd var vi framme vid marken, vi valde den större marken för att kunna sitta lite i lä inne i skogen, bredvid ett nytt hygge. Vinden var hyfsat kraftig och nordan, så det var riktigt bitigt i kinderna. Jag anvisade en plats att sitta på för Alex, alldeles snett bakom mig. När jag satte mig så råkade jag knuffa till honom med min röv så han föll bakåt med ryggsäck och allt haha.
Jag testade att locka lite räv med Nordik Crying Bird och även lite med PC2:an, men det var totalt stendött... inte ens fåglarna ville vara ute i detta väder. Vi satt i max 45 minuter, sedan frös Alex så han inte kunde sitta still. Då gick vi tillbaka till bilen och planerade att vi åker till marken som är på andra sidan Fisketorp, så blir bilen lite varm inuti, så kan vi käka lite macka där. Så gjorde vi.

När vi precis kommit in på vår mark så sade jag att det hade varit kul om vi kunde få se en räv, eftersom jag inte skjutit någon än detta jaktår. Då svarar Alex "Pappa, där står det två rävar!"
Haha, snett framför bilen runt 60 meter bort står det två rävar ute på en åker, på samma åker som jag sköt bocken förra söndagen. Jag stannade bilen och vi tittade på rävarna i kanske 10 sekunder innan dom fattade att vi inte var deras kompisar, så dom sprang till skogs.

Sedan dukade vi upp våra mackor och käkade lite, sedan åkte vi hem. Alexander sov nästan hela vägen hem, som vanligt :)

Att vara ute och jaga med sitt barn är speciellt, och väldigt kul! Man får många frågor, som inte alls är dumma! Vissa frågor kan få mig själv att fundera, och då får jag ta reda på det när jag kommer hem... Sedan har barn ofta svårt att sitta still en längre stund, speciellt om det är lite kallt, men man får tänka på att man jagar med sitt barn, inte tvärtom. Det är barnets jakt, jag kan jaga på mitt sätt när jag är själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar