söndag 10 december 2017

Lite älgjakt igen då...

Ja... det verkar som jag bara skriver om jakt här. Jahaja mmm, men då är det väl så att det kanske är mitt stora intresse.

Idag samlades vi klockan 8 med två gästjägare i laget, då 4 av våra medlemmar inte kunde vara med. Så vi var lite kort om folk men det är ju ingen jättestor mark heller så det går ändå att genomföra en vettig jakt.

Jag lottades att ta ett pass där jag inte suttit förut, jag har inte ens varit där förut. Kanske någon gång som barn med farsan, men inget som jag minns i alla fall. Passet kallas Drågan och ligger rätt högt upp och sedan i en liten "dälpa" mellan två bergkullar, dälpa tror jag betyder samma sak som dråga. Jag kollade upp dessa ord lite och hittar några dialektala varianter. På vissa dialekter betyder dråga hösåta och dälpa betyder ett hål under snön... Det är nog väldigt olika betydelser lokalt.

På väg in i marken fick vi köra under en stor gran som blåst ner och låg över vägen, fast två meter upp i luften, så det var gott om plats att köra under.

Nåväl, jag tog med BA och placerade ut honom på vägen dit, då han satt i passet som kallas Kopasset. Uppför det där jävla berget som är så brant och jobbigt. Sedan gick jag vidare genom skogen en bit tills jag var framme, precis när jag satte ner ryggsäcken så började det snöa! Jag hade inte med mig regnkläder eftersom jag köpte ett litet smidigt paraply igår! Det paraplyet låg i påsen med mat, i bilen. Smart. Det snöade på rätt rejält och det åskade också lite på avstånd. Konstigt väder.

Hunden blev släppt och sprang runt på marken i ett par timmar utan att hitta något, den sprang förbi mitt pass tre gånger! En stund före hunden sprang förbi den tredje gången så kommer det ett rådjur springande typ som i panik rakt emot mig, den var definitivt jagad eller skrämd av något, och 20 meter framför mig vek den av åt sidan och sprang vidare genom skogen. Det var inget som följde efter vad jag såg. Det finns ju varg i skogarna här, jag har själv sett två stycken en liten bit bort, närmare en av våra andra marker. Det skulle kännas mycket olustigt att få en sådan in i passet.

Efter en stund fick hunden upp något och fick ståndskall ungefär 700 meter från mig, så JR gick ditåt för att försöka smyga sig inpå. Han var efter en stund ungefär 60 meter från hunden men kunde inte se vad den hade ställt... Då fick hund och djur fart iväg rätt in i marken, och JR gick för att kolla spår. Han hittade stora klövspår, men inte från älg. Det var en mycket stor galt som hunden jobbade med nu, antagligen i brist på älg :)

Ekipaget skenade iväg in mot mitten av marken, mot det hållet där jag stod. När dom var 200 meter från mig så gjorde jag mig klar för skott om det skulle komma till mig, i detta läge visste jag inte att det var gris den hade framför sig. När det var 100 meter från mig så dog min GPS, så jag höll koll runt omkring mig och bytte batteri snabbt som en ninja och startade GPS:en igen. Då hade dom bytt riktning och var på väg mot grannmarken... där stack dom iväg och var borta för resten av dagen.



Vi bestämde oss för att avbryta och samlas för att grilla. På väg till grillplatsen ropade CB på radion och undrade om jag kunde fixa en motorsåg.... trädet vi körde under var inte längre underkörbart... Det hade antagligen inte orkat med snön som kom medan vi jagade, utan lagt sig fint ner på vägen. Den enda vägen ut ur skogen. Tur att detta inte hänt när man suttit där inne i skogen mitt i natten ensam och jagat vildsvin! Då hade det blivit bilen som fått agera sovplats. Vi ringde han som sköter snöröjningen på vägen, så han kom och styrde upp det hela snyggt med en motorsåg. Gött. Sedan kunde vi åka hem, utan älg även denna gång. Sjukt svårt att skjuta kalvar alltså...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar