lördag 12 september 2009

Skadezonsdjup, mm/s och mHz, papper och lite sprängning.

 

Lite för lite tid, och lite för lite att skriva om dom senaste veckorna... mestadels arbete, och det är riktigt gött att ha kommit igång ordentligt nu igen. Följande är säkert helt totalt ointressant för de flesta, men jag skriver det ändå. Så det så.
IMG_0633

Jag har börjat spränga för nybyggnationen av en ny sporthall i Uddevalla. I en vecka har jag varit där och skjutit provsalvor för att få en optimal balans mellan försättning, hålavstånd och laddning/hål i förhållande till ett godkänt vibrationsvärde, gått igenom massvis med papper och varit på några möten med besiktningspersonal, arbetsledare och beställare och fått ännu mera papper. Hela huvudet är fullt av siffror och konstiga termer som man kan tycka hör hemma på ett kontor hellre än på ett berg. Jag har en hel pärm med massa blanketter och papper och det skall fyllas i massvis med saker innan varje salva, och sen en checklista att fylla i efter salvan, jag måste rita upp salvan med min tändföljd och allt detta skall kopieras dagligen tillsammans med min sprängjournal för att föras in i en pärm på arbetsplatskontoret innan jag kan gå hem för dagen. Och jag får 11 st SMS efter varje salva där jag får information från vibrationsmätare uppsatta runt om arbetsplatsen.

Så här skall man ju göra på alla större jobb men jag ligger väl efter vad det gäller detta, så det är inget jag gnäller på egentligen men folk runt om kan tycka att jag skjuter för få salvor per dag eftersom dom inte vet vilken tid för pappersarbete och kontroller som krävs för att verkligen få iväg dom där salvorna. Får jag bara rutin på detta så kommer det dels att gå snabbare, dels kommer jag säkert att utvecklas som sprängare eftersom jag kan sätta ihop informationen för att få ett samband mellan olika faktorer.


På måndag blir det förhoppningsvis sista provsalvan, då skall jag skjuta en salva med runt 10-15 hål fast det första hålet skall sprängas en sekund innan resterande, så att vi kan mäta frekvensen i berget med det hålet. Efter det hoppas jag att jag kan komma igång och skjuta sönder resten av berget.


Jag har käkat en burk makrill i tomatsås till frukost och en portion med kebabsallad och massa fetaost och kebabdressing till lunch på jobbet denna vecka, varje dag! Ett halvt kilo ner har det gett. Blir helt klart samma meny nästa vecka.

1 kommentar:

  1. faan ja vill oxå spänga saker, du får bju på kaffe nån dag, så lovar jag att jag ska rita på ditt ben, eller ja på foto av ditt ben eller vafaaan du fattar....

    SvaraRadera