onsdag 30 december 2015

Årets sista...

Antagligen årets sista inlägg här, och som vanligt så kommer det att handla om jakt, gym och lite annat... tyvärr har jag kommit iväg och jagat alldeles för lite mot vad jag egentligen vill. Men några riktigt roliga jakter har det varit, trots att jag inte skjutit något mer än det jag skrev i förra inlägget. 

Jag blev medbjuden på älgjakt av ett helt annat jaktlag än det jag normalt jagar med, dom hade två kalvar kvar att skjuta och jag tackade givetvis ja. Det var flera minusgrader och mycket friskt att vara ute i skogen denna dag, det hade även kommit lite av årets första snö. Första kalven blev skjuten ganska snabbt redan i första såten. Sedan efter några timmar samlades vi för lite mat och vi gav oss sedan ut igen för att jaga av ytterligare ett område. 

Jag fick ett pass alldeles mellan skogen och några åkrar, med en bäck emellan mig och åkrarna. Två andra skyttar hade pass på ett rakt led på min vänstra sida, och ytterligare en ute på åkern på min högra sida. Efter en liten stund säger en av hundförarna på radion att det kommer ko med kalv över åkern, mot oss! Jag gjorde mig skjutklar och väntade. Efter 20-30 sekunder small det på min högra sida, sedan kom kon springande ca 80-100 meter från mig, in i skogen, och efter kommer kalven och stannar upp några sekunder innan den hoppade över bäcken. Just dom där sekunderna hade jag kalven i siktet och hade utan problem kunnat avlossa ett dödande skott. Tyvärr visste jag inte om skottet innan hade fällt en kalv uppe på åkern så jag vågade inte skjuta... jag visste ju inte om det var ko med en eller två kalvar som passerat på åkern. Tyvärr visade sig att det var kalven jag siktade på som redan var påskjuten, den var skadad utan att det syntes på den, så det blev ett eftersök på den sedan, och den hittades ganska snart och blev avlivad. Synd att jag inte visste att det var den, men hellre låta den gå om jag är osäker, för det hade varit jobbigt att skjuta en kalv för mycket. 

Det var ganska tungt att gå i skogen med snön, fast det inte var alls mycket, och mycket beror nog på att min kondition är helt usel! Totalt usel alltså! Jag tycker det är så tråkigt att träna cardio! Totalt denna dag gick jag 7 km i skogen, och det är ganska kuperad skog med mycket berg och dalar. Total stigning var 48 våningar, om man räknar om det som trappor. Alldeles för mycket för mig. Hiss gillar jag, men det fanns inga hissar alls där i skogen.

Jag och min fru Sujo har (äntligen) bytt gym, vi tröttnade totalt på Fitness24Seven som vi kört på sedan i februari 2015, deras förmåga att inte fixa trasiga saker var aningen störande. En lampa som blinkade i taket så man höll på att få epileptiskt anfall när man tränade tog ca 2 månader att fixa. Ena ursäkten var att det var semester så det fanns ingen hantverkare att få tag på.... ok? Hur svårt kan det vara att fixa en stege och en glödlampa? Sedan var gymmet ganska tråkigt också så det var gött att komma därifrån, det blir ju lite roligare att träna om man gillar stället.

Jag var på hockeymatch i lokala ishallen där Vänersborgs HC spelade och som vanligt tog jag några lotter. Och jag vann! Inte någon fjantig ask med choklad, utan ett presentkort på Motionspalatset, värt 5000 kr! Ingen dålig vinst, med tanke på att dom precis då höll på att bygga klart deras nya anläggning, ca 200 meter från vårt hus! Kanon! 
Dom hade öppet hus några veckor senare när det var färdigbyggt, så vi gick dit och kikade och tänkte byta in presentkortet mot årskort.... en rundtur i det lilla gymmet blev en total besvikelse... Det fanns nästan inga fria vikter alls, men väldigt mycket nya och fina maskiner. Lokalen var väldigt liten och jag hittade egentligen inget som tilltalade mig eller som skulle få mig att trivas där. Tyvärr. Så jag sålde presentkortet och vi letade vidare.

Då kom jag att tänka på ett gym nere i stan; Gym1. Jag spanade in deras hemsida och vi gick dit för att ta en gratisvecka och prova hur det var. Helt jävla kanon! Grymt gym med trevlig personal, och många av dom andra som gymmar där hälsar tillockmed när man kommer dit! Sjukt. Kul. Musiken är också för det mesta bättre än vad som brukar spelas på gym, en hel del metal spelas, och det är ju gött. Min bror Thomas har också bytt gym till Gym1, så jag och han tränar tillsammans nu, och det är riktigt skoj! Sujo tränar lite annorlunda än mig nu, och hon håller just nu på att coacha en tjej som skall tävla i Bikini Fitness plus att hon själv skall tävla snart igen, så det är gött att ha en annan träningskompis liksom. 



Thomas kör lite rackpull.
Första benpasset för Thomas blev riktigt gött, han hade aldrig testat liggande benspark så vi började lite lätt och jag och Sujo lade på 40 kg efter var 20:e repetition tills han var uppe i 300 kg (x20 reps) :) Starkt! Sedan ner till 120 kg och där reppa ur med 101 st reps haha Grymt jobbat! 
Vi har även testat på lite med Rackpulls (Kronlyft kanske är det riktiga svenska namnet?), Bänkpress, Militärpress och en massa andra roliga övningar. Nu har jag tyvärr legat i ryggskott (för andra gången i år) i nästan två veckor, så det har inte blivit något gym på ett tag..

Innan ryggskottet så var jag med som coach för Sujo när hon tävlade i Bikini Fitness på Luciapokalen i Göteborg. Det var helt nytt för mig och jag hade nog förväntat mig att det skulle vara tråkigare än vad det var. Det var ju inte så jag satt och skrek av glädje men dagen gick snabbare än jag trodde den skulle göra, och det fanns massor av kakor och Nutella att äta, men tyvärr åt jag ingen frukost, och ingen lunch heller, så jag var ganska hungrig när vi efter tävlingen gick in på Fitnessmässan... Där proppade jag gladeligen i mig lite smakprov på olika proteinbars och annat gött som det bjöds på... och en jävla massa shottar med PWO och sånt... fyfan! Vilken jävla kick jag fick haha! Jag började svettas som en gris, jag svettades till och med på AXLARNA! Och det kliade i pannan, öronen och nacken helt hysteriskt, det pirrade och var nästan obehagligt. Då fick vi gå ut. Men jag hann köpa handledsstöd till mig och Thomas också. Sujo gick tyvärr inte vidare till final i tävlingen, men hon var och är snyggast ändå tycker jag. 


Tidigare i höstas så sade jag till Sujo att jag inte trodde att Lemmy (Sångaren i Motörhead) skulle leva året ut. Det är inte alltid kul att ha rätt. 
R.I.P Lemmy. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar