fredag 19 maj 2017

Flehmen

Dom där vildsvinen är riktigt sluga och jävliga att komma åt. När dom väl kommer fram så är det fel grisar...

Jag satt i söndags kväll på pass och redan innan det mörknade så ser jag att det helt plötsligt väller in tio stycken små randiga kultingar framför kojan. Efter några sekunder kommer det även två vuxna djur. Jag fick sakta och ljudlöst på mig hörselskydden, satte geväret i skjutgluggen och tog sikte för att avgöra om något var skjutbart av dom vuxna djuren. Jag fick ganska snabbt bra sikt från sidan av dom båda och kunde konstatera att båda två var suggor med dragna spenar... alltså inget skjutbart av tolv djur! Det brukar vara med ytterligare en gris i denna grupp, som jag antar är en gylta, men hon var nog hemma och städade eller nåt. Det valet räddade nog hennes liv denna kväll.

Eftersom jag inte kunde skjuta någon av dom så tog jag fram telefonen och filmade lite istället. Det var svårt att få fokus i skymningen bland träden och med zoomad bild men man ser ju vad det är ändå. Märkligt beteende av mig att inte ta med min GoPro Hero när jag ändå har en? Nej, det får helt enkelt bli ett mörkersikte med inspelningsmöjlighet, så har man allt i ett och slipper ta med massa olika saker. Jag har ju ändå tillstånd av Länsstyrelsen att jaga med sådan! Så får det bli!

Efter kanske 7-8 minuter så stod en kulting kanske 7 meter från mig och sniffade i luften och den kände nog av att jag var där (det var i stort sett vindstilla), så den grymtade till en gång och satte fart mot skogen och inom loppet av 2 sekunder så var alla kultingar borta. De två suggorna stod kvar men undrade nog varför kultingarna drog iväg. Så dom satte trynena i luften och sniffade så det vrålade bland träden! Det låter sjukt mycket när dom luktar på det sättet! Det kallas "Flehmen" av någon anledning....

"Vildsvinet uppvisar också ett beteende som kallas "flehmen", dvs ett grimaserande luktbeteende där överläppen dras tillbaka, munnen öppnas och djuret andas in kraftigt. Detta stimulerar det luktkänsliga så kallade Jakobssons organ (vomeronasalorganet) i munhålans bakdel." (Lånat från Svenska Jägareförbundet; http://www.jagareforbundet.se)

Dom såg väldigt hotfulla ut när dom stod så, bredbenta och tittade rakt emot mig, sedan satte dom av i full fart och var borta på någon sekund. Sjukt snabba djur. Efter det så visade sig inget mer den kvällen.

Igår den 18/5 åkte jag och satte mig i kojan igen. Jag var på plats ungefär klockan 20:40 och efter två timmar hade jag bara sett några fåglar... sedan kom det en grävling som gick runt och åt i någon halvtimme innan den blev skrämd av något från min vänstra sida. Jag gjorde mig klar och hörde flera ljud från samma håll. Men det hände inget mer... Och det går ju inte att skjuta ljud. När klockan visade 00:45 så gav jag upp och åkte hem. Nu skall det blåsa fel vind i flera dagar så det är väl lika bra att ge fan i att sitta på pass i helgen.


Tio kultingar och två suggor.
Blogger komprimerar filmer ganska hårt så det är ännu sämre kvalitet på filmen än vad det egentligen är...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar