onsdag 10 maj 2017

Lägesuppdatering


Eftersom många nästan dör av undran hur jag har det så kommer här en liten sammanfattning ;)

Kroppjäveln
Förra våren så fick jag ju väldigt mycket problem med min rygg. Jag har alltid haft problem med den men nu blev det väldigt mycket värre än tidigare, med ett flertal ryggskott på raken och en smärta i höften och ut i benet. Jag bytte läkare några gånger och sade att jag inte är intresserad av att göra sjukgymnastik innan dom tagit reda på vad som är fel eller trasigt. Ingen mening att träna bort något som man inte vet vad det är känner ja... Senaste bytet av läkare innebar också byte av vårdcentral. Jag fick en akut tid och hon gjorde en undersökning av min rygg... i ca 3 minuter. Sedan kom förslaget... om sjukgymnastik. Jag fick några övningar som jag skulle göra varannan timme! Jag sade att jag jobbar utomhus som bergsprängare i alla möjliga väder och inte kan lägga mig ute på berget varannan timme i regnvatten, snö, lera eller frost för att idka gymnastik! Så jag gjorde dessa övningar några ggr om dagen, när det fanns tid och möjlighet. Det hjälpte förstås inte alls. När jag slutat göra övningarna så blev jag sakta aningen bättre. Men det är först nu de senaste månaderna som det börjat kännas ok, det är långt ifrån bra med som sagt ok.

Så nu har jag kommit iväg till gymmet ett par gånger och kör väldigt lätta pass och vikter för att inte dra på mig ytterligare ryggskott. Jag lägger lite extra på att köra mage varje pass, för att få bättre bålstyrka för att kunna öka vikter och intensitet i dom andra övningarna sedan. Men jag skall ju inte tävla i något så jag har gött om tid på mig :) Men det känns skönt att kunna gymma lite igen efter nära på ett års uppehåll.


11 års arbete
Idag har jag förresten arbetat på Svensk Maskinborrning AB i 11 år! Jag började där den 10 maj 2006 som kollektormontör (monterar slangar för bergvärme), sedan blev jag lärling inom sprängavdelningen och utbildade mig inför sprängkort klass A, sedan sprängkort för tätort och efter det sprängkort för sprängarbetsledare. Efter några år så fick SMB nya ägare och jag blev ett tag efter det befordrad till chef för sprängavdelningen. Jag arbetade i några månader för att få en ny ordning på allt med alla papper, lagar och regler, och blev sedan Auktoriserad Bergsprängare genom BEF.


Jakt
Det har blivit en del jakt på åtel dom senaste veckorna, men innan det var det uppehåll under tiden som man inte får skjuta vuxna vildsvin. Men det har varit lite tomt med gris ett tag, dom har inte synts till alls, förutom lite spår. Men nu de senaste två veckorna har det blivit mer liv i skogen, suggor som fått kultingar och grisarna är mer aktiva! Så jag har suttit på pass några kvällar men som vanligt så kommer det inga grisar när man sitter där :) Men det är bara att nöta på och göra sina timmar.

Nu är det snart dags för bönderna att så sina åkrar, och då lär vildsvinen härja på ganska rejält i sådden. Svårigheten med att jaga på en åker på natten är ju ganska uppenbar; Det är mörkt. Väldigt mörkt. Och man får inte jaga med lampor. Men jag har ansökt till Länsstyrelsen om "tillstånd för bildförstärkare och rörligt ljus vid skyddsjakt på vildsvin", och det tog bara några dagar så hade jag tillstånd! Och det gäller inte bara för mig personligen utan för fastigheterna där vi har jakten. Så nu är det "bara" att köpa mörkersikte och/eller bra lampa till vapnet. Det skall bli riktigt kul att testa denna jaktmetod.


Lill-Backelin
Fler Backelinare åt folket!
Japp, i september skall jag och min fru Sujo få en son! Vi var på  UL på NÄL för ett tag sedan och kollade så att allt verkar ok, och vi tog även reda på vilket kön det var. Då slipper man fundera ut en massa namn på två olika kön utan kan fokusera på bara pojknamn. Så mina barn Jennifer, Izabelle och Alexander skall få en lillebror, och för Sujo blir det hennes första egna barn. Jag har börjat kolla på lämpligt vapen, kniv och jaktkläder åt grabben :)  Förslag på namn tas gärna emot då vi inte riktigt kommit på det rätta namnet än, vi har många förslag som är bra men ju fler att välja på desto bättre.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar