torsdag 25 maj 2017

Vildsvin nummer två

Igår den 24/5 jobbade jag och brorsan i Partille, som vi gjort nu i några veckor. Det blir långa dagar eftersom jag går upp kl. 04:20 för att hinna vakna och dricka några muggar med kaffe innan jag åker till Thomas. Jag har ca 35-40 minuter till honom. Därifrån har vi nästan en timme att åka till Partille, där vi skall vara kl. 07:00. Sedan är jag hemma ungefär 17:30 eller 18:00 beroende på trafiken etc.

Grisen ligger bakom det mellersta benet på foderspridaren.
Så vid 18 igår tänkte jag åka upp till ena jaktmarken och fixa med lite tjära på åteln och se så allt fungerade som det skulle. Jag träffade på M och P där, som skulle testa ett nytt mörkersikte ute på åkrarna. Jag drack lite kaffe med dom och kollade in M:s nya sikte. Sedan åkte jag in i skogen mot åteln, där smetade jag in massa tjära på trädet och såg att spridaren fungerade för det låg majs på marken. Jag gick ju runt på åteln så jag tyckte nog det var lite onödigt att sätta sig i kojan för min vittring ligger ju kvar i flera timmar och det var nästan vindstilla, ca 1-1,5 m/s från SV. Men jag satte mig ändå.

Efter tio minuter kom som vanligt grävlingen som brukar vara där. Den knallade in på åteln och kände kanske min vittring eller blev skrämd av något för den hann knappt in innan den sprang iväg.

2017-05-24 kl. 22:38 föll denna.
Tio minuter efter det kommer det 3 vuxna grisar och ett gäng kultingar, kanske 10 stycken. Dom gick rakt in framför mig och jag trodde dom skulle känna av mig och sticka därifrån direkt, men dom gick lugnt runt och åt av majsen, och gnuggade sig mot tjäran. Jag tog sakta upp geväret och drog upp förstoringen i kikarsiktet till max för att se om något var skjutbart. Det var det! En av dom var en gylta så jag följde den i siktet i någon minut innan jag fick bra läge utan massa andra grisar bakom. Den hoppade till och flyttade sig kanske 2 meter innan den föll ihop, det var en klockren träff som tog rakt i hjärtat på den.

Jag fick skicka SMS och be om hjälp att få ut den ur skogen, för efter att bara dragit den upp för en liten backe på 10-15 meter så hade jag ont i händerna av repet och det skar även in i axeln. (Note to self: Köp grövre rep).
M och P kom och hjälpte mig att dra ut den ur skogen och upp till bilen, och sedan i slaktboden hjälpte dom till att flå och ta ur den.

När vi höll på och klä av grisen pälsen så skulle M hämta något i stugan, när han kom tillbaks hade han geväret med sig, det med det nya mörkersiktet på. Han hade sett något ute på åkern så vi smög runt huset och kollade ut mot skogskanten, och där kom det en grupp med grisar. Dom gick snabbt över den nysådda åkern och ner i en dal och försvann bort, men M fick ändå testa att kolla på vildsvin i nya kikarsiktet! :)

Naken och uppochned.
Efter allt detta åkte jag hem, en biltur på ungefär en timme. När jag nästan var hemma så bestämde sig en älg för att försöka ta sitt liv genom att springa ut rakt framför min bil. Vad älgen inte visste var att jag är både ninja och superhjälte, så jag hann ju bromsa och älgen fick gå in i skogen på andra sidan bilen och känna sig misslyckad. Samma sak hände två(!) gånger tidigare på den timmen... en gång med ett rådjur och en gång med en hare.

När jag kom hem var klockan ca 03:00 och jag var sjukt trött... jag duschade och lade mig sedan i sängen, jag somnade nog precis när jag dragit på mig täcket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar