lördag 7 november 2009

Fotosugen

Ungarna är sjuka och Sofia har varit hemma med dom i veckan, och igår natt blev Sofia också sjuk... det är bara att hålla tummarna för att jag klarar mig ifrån det.

Nu i veckan sprängde jag för ett husbygge. När jag kom till platsen så var grävaren där, det var en kille som aldrig hade täckt för sprängning förut och maskinen han skulle köra hade han aldrig använt förr. Det var byggherren som hade lånat någon gammal förhistorisk grävare. En Åkerman H9B, en slags dinosaurie. Det fanns ingen stoppning i sätet så killen fick sitta på en wellpapp. Det läckte hydraulolja lite här och där. Det var rost överallt och där det inte var rost växte det mossa. Den orkade knappt lyfta mattorna (dom väger ca 1,0 till 1,2 ton/st) och det är ju själva grejen med maskinen som skall täcka salvan... När mattan väl var i luften så orkade maskinen knappt svänga runt. En täckning med tio mattor tog ungefär dubbelt så lång tid som normalt, och jag tyckte synd om rookien som körde... att få en så kass maskin på sitt första sprängjobb. Sen att maskinen stannade kl 14.15 två dagar i sträck var ju ett mysterium. Det blev långa dagar och även en natts bevakning av en laddad salva som inte kunde skjutas av på grund av grävmaskinen som stod stendöd mitt framför salvan. Som tur var behövde jag inte bevaka salvan själv. Jobbet hade säkert gått att fixa på två-tre dagar men nu tog det fyra dagar istället...

Jag är grymt sugen på att fotografera, men när jag väl är hemma från jobbet så är det för mörkt för att fotografera ute, eller så regnar det så jag inte vill ta ut kameran. Jag är långt ifrån så duktig fotograf så att jag kan ta foton i mörker eller skymning ännu. Visst kan jag ju fotografera inomhus men det finns ju fler motiv ute. Någon som vill ha något fotograferat så ställer jag gärna upp, helt utan några som helst garantier att det blir bra, men det är gratis :)

Ähh, lördag idag, och det regnar, då är det lika bra att dra och jobba lite. Hej svejs.

1 kommentar:

  1. Du kan få fota min V70 om du vill! =)
    Det finns ju dom som nästan försörjer sig på att fota bilar.. :)

    /Gunnar

    SvaraRadera