söndag 28 augusti 2016

Rådjur #10

Tisdag den 16:e augusti startade då äntligen bockjakten, men tyvärr så jobbade jag ju eftersom det var en tisdag. Det fick bli att köra i ilfart hem från jobbet, slänga i mig en bit mat och direkt ut till skogen! Jag åkte och satte mig på ett pass och väntade... och väntade... ingen bock alls i sikte. Jag såg en räv men den var för långt bort så den fick gå vidare. Jag såg även fler rådjur men ingen bock så det var bara att packa ihop och åka hem.

Efter jobbet den 18:e augusti åkte jag upp och mötte farsan på marken för lite bockjakt. Farsan tog ett pass och jag gick vidare längre in. När jag kommit ca 50 meter så skrämde jag fram en bock som stod mitt mellan mig och farsan, tyvärr kunde ingen av oss skjuta utan att riskera att skjuta varandra, så den sprang vidare. Jag satte mig bakom en kulle ett par hundra meter från farsan. Efter en stund kom det en räv borta i kanten men utan kulfång bakom, den gick lite lugnt och spanade efter sorkar och den fick några stycken under tiden jag tittade å den, sedan försvann den ner i skogen igen.

Efter några timmar så ser jag två horn sticka upp bakom en liten kulle på åkern, och upp stiger samma bock som vi såg när vi gick ut på passen! Den gick sakta men bestämt rakt emot mig och tittade mot mig hela tiden, så jag satt blickstilla med geväret i knäet. När den var kanske 10-15 meter från mig så stannade den och lade huvudet på sned och inspekterade mig noga, den vred och vände på huvudet för att få grepp på vad jag kan vara för någon konstig filur. Sedan började han skälla och sprang snabb iväg åt samma håll som han kom ifrån. Jag hojtade till och han stannade halvvägs upp på lilla kullen och ställde sig med bredsidan mot mig, då sköt jag.

Jag såg inte att han tecknade för skott och han sprang iväg på andra sidan kullen, jag trodde jag missat totalt! Hur kunde jag göra det när den stod helt stilla i skottet!??!
Jag gick ner till skottplatsen och såg blod överallt, så jag hade träffat! Jag följde blodspåren ner till skogen och ner mot bäcken, det blev mer och mer blod. Sedan såg jag att ett ungträd fått sig en smäll av ett horn (barken var bortsliten och det var en buckla i stammen så det var en rejäl smäll). Bakom trädet låg bocken, stendöd. Säsongen första bock var fälld.

Vi passade bocken och drog upp den till bilen. Sedan åkte jag hem och flådde och hängde in bocken i viltkylen. Jag var klar kl 00:10 och skulle upp och jobba kl 05....

På morgonen söndagen den 21 augusti satt jag först och väntade på bock, men det var bara ett flertal andra icke skjutbara djur som promenerade förbi; get med killing, get med två killingar, en älg och en hel del fåglar av olika slag. Efter någon timme kom det fram en räv, men den gick alldeles för långt bort för att skjuta, så jag väntade medan den jagade sork... den kom allt närmare hela tiden men det tog en jävla tid... jag satt i ett buskage med en grusväg, en åker och en dal mellan oss. När den efter runt 40-50 minuter började närma sig skotthåll så gjorde jag i ordning skjutstöd och började kolla i kikarsiktet istället för handkikaren, jag tänkte att den skulle få komma ca 10-15 meter närmare mig innan jag ville skjuta. Precis då tittar den åt vänster och springer iväg till skogs! Ett par sekunder senare springer det en joggare mellan oss!!! AAAAHHHHHHH. Bara att ge fan i det, packa ihop och dra hem.

Den 27:e augusti åkte jag upp för att jaga tidigt på morgonen innan dom andra här hemma vaknat. Vi har en sjuk katt hemma som fått problem med blod i urinen, så vi fick åka till Veterinärjouren på torsdag kväll och undersöka. Det kostade 5800 kr!!! + lite medicin och tillskott, även fast dom inte hittade något direkt fel, men veterinären sade att vi skulle hålla uppsikt hela tiden och åka in igen om katten blir sämre, vilket kan gå väldigt snabbt. Så jag var beredd på att kanske behöva åka hem snabbt när som helst. Jag hade också glidit på berget och vridit mitt vänstra knä på jobbet i fredags så jag var osäker på om jag skulle kunna gå speciellt långt på jakten.

Jag åkte och satte mig en stund strax bredvid bilen på ena marken men det var stendött så jag fixade med en fodertunna på en vildsvinsåtel och spred ut lite maj och ärtor samt tjärade ett träd. Det har varit mycket aktivitet på åteln den senaste månaden, så snart är det nog dags för lite grisjakt också!

Efter detta åkte jag ut till en annan mark och där träffade jag Michael som också var ute och jagade lite med en kompis och hans tjej. Dom skulle ut på en åker och Michael sade till mig och visade att det stod ett rådjur på en åker en bra bit bort, jag kollade i kikaren men kunde inte avgöra om det var en bock eller inte på så långt håll. Jag sade till Michael att han kunde smyga sig på den eftersom jag hade så ont i knäet och visste inte om jag skulle klara av det. Men han lovade att hjälpa till att få ut djuret om jag sköt. Så jag gick iväg.

-
2016-08-27 kl 07:05. Mitt 10:e rådjur på dom 3 åren jag jagat.
Det blåste ganska mycket och jag gick mot vinden och sedan med vinden i sidan och kunde undvika att få min vittring mot rådjuret. På grund av vinden så behövde jag inte ens smyga så noga, för ljudet av vinden överröstade mina steg. Jag kom i bra smygläge med ett stort buskage mellan mig och djuret så det var bara att promenera fram i stort sett.

Jag satte mig i kanten på ett gärde med en liten dal mellan oss. Jag såg i siktet att det var en liten bock. Efter ett par minuter så klev den ut och ställde sig med bredsidan mot mig, och bock nummer två för säsongen var fälld. Nästan lite för lätt.

Michael kom med fyrhjulingen och hämtade mig och bocken och vi passade och flådde den uppe vid stugan. Sedan blev det kaffe och lite tjöt innan jag åkte hem. Hittills en bra start på säsongen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar