söndag 29 oktober 2017

28 oktober, älgjakt igen

Igår, lördag den 28 oktober var det älgjakt med jaktlaget igen. Som tur var så kunde min fru byta bort sitt arbetspass som hon skulle ha på förmiddagen så att jag kunde jaga istället! Gött bra! :)

Vi samlades i stugan och lottade pass och sånt, sedan drog vi ut i skogen. Jag fick ett pass som kallas Vitryssland, som ligger uppe på ett berg, så man skall se ner över en bra yta. Så är tanken, eller så var tanken en gång i tiden. Nu är det mest igenväxt så man har inte så väldigt många möjligheter att få ett bra läge om det skulle komma någon älg i full fart. Det har skjutits många älgar i detta pass så placeringen är det inget fel på, men en röjning bland träd och sly skulle varit gjord.

SMHI hade varnat för vindar på mellan 21-24 m/s på morgonen, och på vägen till jaktmarken så krängde det rejält i bilen, men nu knappt två timmar senare, så började solen stiga upp över skogen och vinden hade avtagit avsevärt, det var i stort sett vindstilla i skogen.

Jag följde som vanligt min rutin och installerade mig själv på ryggsäcken, lade in en snus, hällde upp en kopp kaffe och startade min GPS. En efter en i laget hördes på radion att dom tagit plats i sina respektive pass, och när sista man ropade så släppte JR sin hund och jakten var igång. Hunden fick upp spår och JR fick se en skymt av en älg framför hunden vid ett tillfälle, sedan såg även FB vad hunden hade framför sig, en ko med kalv! Perfekt eftersom vi skall skjuta två kalvar i år. FB fick aldrig skottläge och hela ekipaget rörde sig runt i skogen. Dom var en stund på väg mot mig och kom rakt emot mig men vände bort när dom enligt GPS:en var 130 meter från mig. Strax därefter stod ko och kalv rakt framför PJ, som egentligen skulle haft jättebra skottläge, om det inte hade varit för att kon stod mellan honom och kalven hela tiden. Typiskt.

När älgarna passerade en bäck som avgränsar mot grannmarken så släppte hunden och kom efter en stund tillbaks till JR som kunde koppla. Då bröt vi första såten och samlades för den sedvanliga grillningen, och för omgruppering inför nästa såt. Jag frågade farsan om han hade med sig mer än bara en köttbulle att grilla, eller om han ville ha korv av mig. Men nu hade han minsann med sig en korv istället, som han hade grillat redan kvällen innan, för att spara tid kanske haha



Jaktledaren CB tog efter grillningen var klar fram kortleken som vi har för att lotta pass inför nästa såt och jag fick nu ett pass som kallas Tiobacken, det är egentligen ett vägpass från början, men nu har nya ägarna till skogen gjort ett kalhygge på ena sidan av vägen, så det är nu ett helt perfekt pass med bra sikt.
När alla var i pass så var det dags att släppa hunden igen. JR hade precis sett en älg springa in i marken och trodde att hunden skulle gå direkt på det spåret, vilken den också gjorde. Efter en stund sade MS i komradion att hunden hade en liten tjur med sig. Tjuren kom in i farsans pass och stod där parkerad en stund, sedan iväg till nästa pass, och igenom nästa pass, och jag såg på GPS:en att drevet gick rakt mot mig. Efter några minuter så hörde jag hunden skälla och det knakade i skogen intill mig. Eftersom jag var nästan säker på att hunden hade samma tjur med sig så lade jag geväret i knät och tog istället upp telefonen för att filma. Jodå, där kommer tjuren i full fart med hunden strax efter. Dom sprang rakt över hygget och vek av in i skogen för att springa rakt igenom nästa pass också. Denna tjuren visste nog mycket väl att vi inte fick skjuta den, för den sprang igenom hälften av passen där vi satt, och skulle utan problem kunnat bli skjuten 3-4 gånger! Efter en stund släppte hunden och vi avbröt jakten för denna dag. Det hade ändå gått många timmar och klockan var nu mitt på dagen.


Jag och farsan åkte tillbaka in i skogen för att fylla på majs på åtlarna och vi sköt även in mitt Aimpoint som jag äntligen fått QR-ringarna till och monterat på min Browning Bar. Eftersom jag har monterat Leupold QR-fäste (Quick Release) på Browningen så kan jag enkelt alternera mellan mörkersiktet för grisjakt, och Aimpointen för annan jakt. Jag märkte att det inte går bra att skjuta med varken Sako Hammerhead 11,7g eller Lapua Mega 12,0g i den, för då laddar den inte om som den skall. Jag testade med Sako Hammerhead 14,3g och då funkade det fint! Efter detta satte jag mig på en av våra andra jaktmarker och spanade efter rådjur och räv. Jag satt en timme ungefär men såg inget, förutom två rådjur på grannmarken. Jag tog i brist på djur kort på en taggtråd framför mig. Tack för idag naturen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar