måndag 23 oktober 2017

Gratis kött!

Undra hur många gånger jägare får höra följande mening; Jag tar gärna en bit om du får lite kött över! Eller; Det måste vara härligt att få så mycket kött gratis!

Jodå... gratis? Nej inte riktigt faktiskt. Jag får sådana frågor ibland flera gånger per vecka, företrädesvis på Facebook, kanske för att jag har en hel del människor på min vänlista där som ser mina inlägg på tillagad mat och mina stunder i skogen. Vissa är nära vänner, andra bekanta och en del är i stort sett för mig okända människor.

Jag har förklarat ett antal gånger att jag inte säljer eller ger bort kött, för det kostar en hel del att få det där köttet faktiskt. Och risken att jag skulle få för mycket kött är ganska obefintlig, vi har en frysbox på nästan en halv kubik i källaren, plus en mindre frys i köket. Självklart kan jag ge bort någon bit någon gång, men det är inget som någon skall ta för självklart eller att jag kan göra för att det är gratis kött för mig. Jag kan inte minnas att jag frågat någon om dom har köpt för mycket kött i affären så jag kan få lite :) Jag förstår också att folk frågar, för det är inte alla som kan, vill eller får jaga själv, och det är ju bra kött. Så jag blir inte irriterad eller arg när folk frågar, jag förstår dom, och jag brukar förklara vänligt hur det ligger till. Men för sakens skull, och för att jag är uttråkad just nu, så skall jag göra en liten högst amatörmässig beräkning.

Här skall jag ge exempel på kostnaden, så kan vi diskutera pris vid en eventuell köttförsäljning sedan. Priserna nedan är inte bara mina egna utan även en del medelpriser som jag hittat på nätet. Jag håller mig väldigt lågt i priserna här också, för att det skall visa priset som jag skulle behöva ta som lägst för att det ens skall gå jämnt upp.

En grundläggande utgift, som egentligen inte kostar hela tiden, är något att skjuta med. Dessa vapen används förhoppningsvis i många år innan det går sönder, blir slitet eller om man kanske vill byta, men då får man en del betalt för det gamla vapnet också, så vi delar denna kostnad på utrustning på tio år för enkelhetens skull.

Vapenskåp..............................................................6000 kr
Kulvapen................................................................6000 kr
Kikarsikte till kulvapnet.........................................6000 kr
Hagelvapen.............................................................6000 kr

Kläder för ändamålet..............................................6000 kr (inkl. kängor, regnkläder, ryggsäck etc.)

Det jag räknat upp ovan är extremt billiga saker, jag vet många som lägger 30-50 000 kr bara på ETT ENDA vapen, och sedan över 20 000 kr på ett kikarsikte! Men i min billiga kalkyl här så har vi 30 000 kr att börja med, vi delar det på tio år och får 3000 kr. Vi har också en massa kostnader här som t.ex. kostnader för vapenlicenserna, komradio, GPS, hörselskydd, handkikare, knivar, termos, lockpipor och annat. Lågt räknat 10 000 kr, delat på tio år är lika med 1000 kr.

Sedan skall vi betala det Statliga Jaktkortet för att få jaga, det är 300 kr per år. Jag räknar inte med kostnaden för Jägarexamen, den varar livet ut och blir så få kronor utslaget på det (beror i och för sig på hur länge man lever).

Vi åker iväg till jaktmarken och bygger ett torn eller två. Bilresa för två personer på 10 mil à 15 kr plus material för tornen, vi får tag på billigt material och säger 900 kr. Vi jagar 10 gånger på ett år utan att lyckas fälla något ätbart djur. Kostnad för att köra bil; 150 kr x 10= 1500 kr

Jaktarrendet kostar kanske 200 kr/hektar. Vi säger att marken är på 400 hektar så det blir 400 ha x 200 kr som blir 80 000 kr, delat på tio personer blir 8000 kr.

För att locka vildsvinen från åkrar så anlägger man en åtel, eller fler. (Vi har tre, men jag räknar på en)
Material kanske 200 kr, spridare 500 kr, tunna 150 kr, belysning 800 kr, bilbatteri 400 kr, en koja att sitta i... lite lastpallar och kragar kan man få gratis så det är egentligen bara lite brädor som behövs. Det bjuder vi på. Denna kostnad är också en engångskostnad så länge allt håller som det skall, så jag delar den på tio. Då får vi ca 200 kr. Men man fyller tunnan med majs och ärtor, kanske 20 kg per månad à 140 kr är 1680 kr. Man tjärar ett träd varje vecka, tjäran kostar 150 kr och räcker kanske i två månader. Det blir 900 kr.

Sedan lyckas vi kanske skjuta en älg på 200 kg levandevikt, 3 rådjur som väger 22 kg/st och så 2 stycken vildsvin på 65 kg/st. Älgen delas på tio personer men rådjur och vildsvin tar jag själv eftersom jag är ensam och jagar då. Men det är ytterligare sex resor till jaktmarken, dvs 900 kr. Och en liten kostnad på ca 20 kr per skott ger ytterligare 120 kr. Man kan givetvis gå in i minsta detalj som t.ex. att man måste skjuta in geväret, man skall övningsskjuta etc. Men det blir bara löjligt då, så det får vi se som svinn.

Jag gjorde en tabell nedan som visar ungefär vad som kan försvinna i hantering med icke ätbara delar som huvud, bröst- och maginnehåll, ben och päls. Vikter på djuren varierar givetvis i verkligheten och även hur noggrann man är när man styckar påverkar ju antal kilo rent kött som man lägger i frysen.


Sådär, 71,28 kg kött tar jag hem på ett år. Detta är givetvis ingen vetenskapligt uträknad siffra, men jag är nog hyfsat nära sanningen. Jag reserverar mig också för eventuella räknefel, jag hade ingen ambition att bli professor i matematik i grundskolan. På kostnaden ovan skall man också tänka på att tiden man lägger inte är medräknad alls, det är dels restid, timmar för att bygga och ta hand om sina pass, tiden man jagar och tiden för att slakta och stycka. Men det är svårt att uppskatta så vi skiter i det nu.

Skitgörat är gjort så då snackar vi kilopris nu då.
Jag har alltså 71,28 kilo kött som har kostat mig 18 500 kr att få hem till frysen. Om jag alltså hade sålt kött så skulle du kunna handla av mig för 259,53 kr per kilo. Oavsett om det är grytbitar, vildsvinsfärs, älgfilé eller rådjurssadel. Om det finns något kvar när du kommer alltså, för alla kilon kommer inte hem vid samma tillfälle och det brukar gå åt ganska snabbt ;)

Så det är såklart gött med "gratis" kött när man är jägare...

I många affärer kan man handla viltkött till mycket bättre pris än i exemplet ovan, dom köper ofta in från slakterier som köper in väldigt billigt av jägare med stor utdelning och fina viltrika marker, då påverkar det priset per kilo markant såklart. Så fråga om dom kanske har för mycket och vill ge bort en bit eller två ;)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar