söndag 8 oktober 2017

Vildsvins"jakt" i mörkret

Som jag tidigare har nämnt så är ju inspelningsfunktionen en av dom bästa sakerna som jag hittills har sett på siktet ATN X-Sight II HD 3-14.

Jag satte mig på passet igår kväll ungefär vid åttatiden. Efter två timmar så hör jag hur det knakar lite och jag ser att något rör sig så jag slänger upp geväret och tittar på ett vildsvin ca 30-35 meter framför mig. Den går runt lite och vankar fram och tillbaks och äter och bökar, jag snabbar mig och sätter igång inspelningen på kikarsiktet! Jag hade förut siktet inställt på automatisk filmning när jag skjuter, d.v.s. att siktet sparar en film 20 sekunder före och 20 sekunder efter skottet. Men nu vill jag i många fall filma utan att nödvändigtvis skjuta. Ibland vet man ju inte om det är skjutbart före man observerat en stund, och varför inte få det på film då lika gärna...

Så jag satt där och tittade, och det var riktigt svårt att avgöra om det var pensel eller dragna spenar som hängde under buken. I vissa vinklar såg det helt klart ut som en galt, men sedan blev jag tveksam igen. Jag testade att zooma in för att se buken men det blev typ värre... Det är en klar nackdel med digitalt! Zoomar man så blir det totalt kass bild! Jag satt i säkert 8 minuter och observerade men kunde ändå inte avgöra om det var sugga, gylta eller galt, så att skjuta var uteslutet. Sedan gick den vidare in i skogen och jag satt kvar, lite irriterad.

Efter en timme kommer en grupp med kultingar och några suggor, så jag gör om proceduren; startar inspelningen och observerar. I detta fall är det ju uppenbart att kultingarna är kultingar och suggorna är suggor. Så att skjuta en kulting i detta läge skulle vara riktigt enkelt, jag hade flera helt perfekta skottlägen, men jag försökte räkna dom, kolla lite vad dom gjorde och sånt.... sedan hör jag en kraftig grymtning och grisarna är borta på en sekund.

En halvtimme går och klockan närmar sig 23:40, och då kommer en grupp kultingar med suggor igen. Antagligen samma grupp som innan, fast jag tycker eller inbillar mig att kultingarna ser större ut... dom har knappast växt så mycket på en halvtimme att jag skulle märka det. Procedur nr 1 för tredje gången då. Spela in och observera. Flera perfekta skottläge men jag skjuter inte. Sedan bestämmer jag mig för en av dom och tar sikte, kollar så det är fritt bakom grisen, osäkrar och.... ALLA grisar försvinner som om Magica De Hex kastat in en foffbomb med osynlighetsmedel i grisgruppen! Ett par grymtningar hörs inne i den täta granskogen... och dom försvinner längre in i skogen. Där sitter jag med lång näsa. Men med film på vildsvin.

Så, åter till den första meningen i detta inlägg;
"Som jag tidigare har nämnt så är ju inspelningsfunktionen en av dom bästa sakerna..."

Om jag hade suttit där med mitt Remington 700 med det vanliga analoga siktet utan inspelning, då hade det i detta nu hängt en nyskjuten gris i källaren här hemma. Men om man blir så nyfiken som jag och måste sitta och vela, filma och räkna och se vad dom gör och försöka lista ut varför.... då blir det inte mycket skjutet. Jag är väl för helvete jägare, inte naturfilmare!? Så jag vet inte om inspelningen är så bra ändå, trots allt.

Jag filmade även en uggla. Precis så som man alltid gör när man jagar vildsvin.....


Imorgon bitti skall jag ut på älgjakt, helt själv på en liten mark där vi kan skjuta älgkalv. Jag har inte skjutit någon älg än under mina fyra år som jägare, men ni skall få se när jag filmar en kanske, det är det nya nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar