lördag 14 oktober 2017

Älg!

Igår var sista dagen för kalvjakt på vår minsta mark, så jag, MS och PJ tänkte ta ett morgonpass där och se om vi kunde få en kalv. Jag blev lite motvilligt utsedd till jaktledare och vi bestämde sedan vilka pass vi skulle ha, och klockan 06:45 gick vi ut till våra pass och satte oss. Jag hade ett pass som i stort sett gränsar till grannmarken, med två åkrar på var sin sida om en grusväg med en ledningsgata rakt framför mig. Det är nog ca 60 meter till grannmarken från där jag satte mig.

Lagom varmt (+4 grader) och nästan ingen vind var dagens morgonväder, riktigt gött var det! Jag hade min Remington 700 och lutade den mot trädet bredvid mig. Efter att jag rotade runt i ryggsäcken märke jag att jag glömt termosen med kaffe i bilen. Livet är tråkigt utan kaffe. Sedan satt jag där och tittade åt höger... rakt fram och åt vänster... i ungefär 2 timmar. Precis som i måndags då jag var ute själv på samma pass, så var fåglar det enda jag såg. Det blir rätt så tråkigt efter två timmar när man inte ser ett enda djur förutom fåglarna, så vi var överens alla tre att vi skulle avbryta. PJ skrev att han kunde gå upp i berget när han gick ur sitt pass och kanske försöka stöta ut någon älg mot mig eller MS. Men jag var uttråkad så jag gick till bilen och hällde upp en kopp kaffe. Efter att jag druckit upp kaffet så tog jag geväret och gick ner till passet igen och ställde mig bredvid trädet igen. Jag höll extra utkik åt höger eftersom PJ borde komma ut där inom kanske 5-10 minuter, och förhoppningsvis en älgkalv före honom... fast jag hade gett upp hoppet redan egentligen.

Efter några minuter så tittar jag åt vänster, och där kom det en vuxen älg ut ur skogen rakt emot mig! Fan också tänkte jag, en kviga....

Men sekunden efter så smyger det allt ut en älg till! En kalv! Så det var ingen kviga, utan en ko, med kalv! Ha! Äntligen!

Geväret stod ju lutat mot trädet så jag försökte röra mig mot det utan att synas, älgarna gick ju rakt emot mig, och hur otroligt det än låter så är min underbart smäckra 112 kg lekamen bredare än ett träd så helt osynlig kunde jag inte bli. Jag fick osedd upp geväret och kom i samma ögonblick på att hörselskydden satt uppe på huvudet och inte på öronen, så det fick bli ytterligare långsamma, ljudlösa och osynliga ninja-moves för att få på dom över öronen utan att bli upptäckt.

Nu var kon nästan rakt framför mig och vek av så jag hade hennes bredsida mot mig, kalven kom 10 meter efter men fortfarande rakt emot mig. Jag tänkte att när kalven passerat mitt träd så kommer den att ha bredsidan mot mig och jag kan skjuta, så jag står still och är beredd. Då känner nog kon av mig och blir nervös och ändrar riktning bort från mig, mot grannmarken. Då vänder kalven efter och jag fick snabbt upp geväret och fick iväg ett skott! Min första älg skjuts kl. 08:55! Grymt bra känsla efter att ha varit med på älgjakt i 4 år. Så nu har jag ytterligare en art på min lista över fällda djur. Och det allra bästa av allt detta; ytterligare några kilo fin mat i frysen!

MS stack iväg och hämtade fyrhjulingen med släpet och jag och PJ tog ur älgen. Sedan lastade vi på den och åkte till slaktboden och flådde och hängde upp den på mörning.

Efter det käkade vi lite, drack kaffe och tjötade om jakt, vapen, mat och dumheten hos jaktmotståndare och militanta veganer och sådant pack. Vi planerade kvällens vildsvinsjakt och sedan kom även SJ dit för att skjuta in siktet på sitt nya gevär. Vi andra passade på att testskjuta lite på tavlan också, för att dubbelkolla och se om man behövde justera in något. Jag hann också med att fixa till ett elfel på fyrhjulingen, inte för att jag är bra på elektronik, men för att jag hade tejp i fickan.

Ojdå vilket partaj det låter som att du har i ditt garage!?
- Ja, det är några rullar tejp som har fäst...

Vid halv sju på kvällen satte jag mig på vildsvinspasset. Det hade nu börjat regna lite. En halvtimme senare så hade det börjat regna mycket, och blåste en hel del. MS och PJ hade efter någon timme gett upp och var i stugan och torkade upp sig... Vid halv elva tröttnade jag när jag hade inte sett ett enda djur, förutom några slags nattfjärilar som var ute och flaxade runt i ovädret. Jag packade ihop och åkte hem. Jag var hemma exakt kl. 00:00 och då var jag så trött så jag somnade nog direkt jag lade mig på sängen. Jag hann ge min sovande fru en puss minns jag.

Fredag den trettonde oktober var en sjukt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar