tisdag 11 november 2008

Armarna uppåt strääääck!

I morse när jag vaknade så skrattade jag som fan när jag mindes vad som hände i natt. Jag vaknade mitt i natten av att min ena arm var rakt uppsträckt mot taket och pendlade i cirklande rörelser.. anledningen till att den var det var att Sofia tyckte att den skulle vara det, hon höll armen och svängde den fram och tillbaks... jag skrattade och frågade "vad gör du egentligen??", "-ähh, jag vet inte" svarade hon bara. Hahaha jag somnade inte på en stund utan låg och skrattade för mig själv... Min fru är konstig ibland, men mycket skojig :)

Jag var i replokalen idag för att se om jag fortfarande minns hur man spelar trummor.. lite minns jag allt. Men, jag är tjock och har ingen trumpall längre så det är jobbigt på lite olika sätt.

På vägen dit fick jag insyn i att afrikaner som är klädda i svart bör bära reflex efter kl 16.30 vintertid. Tyvärr så räcker det inte att stirra stort och le om man skall över en väg i mörker om man är helt kolsvart själv (nu menar jag inte bara hudfärgen utan även hans kläder, men hans ansikte lyste ju inte fluorocerande i mörkret direkt). Jag var alltså mycket nära att köra över en människa idag, på ett övergångsställe, så det hade ju varit mitt fel. Fyfan för den där jävla lagen om fotgängares företräde vid skyltade övergångsställen. Det enda den lagen gett är en massa folk som promenerar rakt ut i vägen utan att se om det kanske är en bil alldeles nära. Det kan ju vara halt och även om man vill så är det inte säkert att man kan stanna i tid. Och många cyklister tror att lagen gäller för dom också. Lägg pengar på gång- och cykeltunnlar istället för massa jävla farthinder och snygga rondeller. Det räcker väl att rondellerna är massvis, överallt och runda, dom behöver ju inte vara ett konstverk för en massa miljoner liksom... Man ska ju se på vägen, inte på utsmyckade rondeller... man vet ju aldrig vad som går där i mörkret....

2 kommentarer:

  1. Utdrag ur trafikförordningen
    "3 kap. 60 §

    Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

    En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

    Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter."



    Alltså, frågan är ju om det hade ansetts som "rätt sätt" om man i mörker, iförd mörka kläder och dessutom saknar reflex traskar rakt ut i trafiken..

    SvaraRadera
  2. Härligt med lite spontana infall av frun! :)
    Står du upp o lirar nu då...eller?? Slim Jim??
    Håller med till 100% om övergångsställena!!

    Förresten... Det är "Enarmad" från D.U-forumet här...ifall du undrar... :)

    Rock on!

    SvaraRadera