lördag 8 augusti 2009

Flisneger.

Pappaledigheten är avslutad och i onsdags började jag jobba igen. Jag fortsatte på en redan påbörjad sprängning för ett nytt bostadsområde i Ulebergshamn, strax utanför Hunnebostrand. Det var runt 25 grader varmt hela dagen och jag har bara svarta arbetströjor... så tröjan åkte av efter ett par timmar. Dagen förflöt bra fast jag inte fick hjälp av någon på plats, det brukar finnas en s.k "flisneger", det är en som fyller igen återstående av borrhålet med grus (flis) efter att man laddat i dynamit. Sen brukar flisnegern även hjälpa till med att koppla ihop kablarna i salvan. Efter att morgonen drog ut på tiden på grund av att jag inte hade fått varken sprängmedel eller tändhattar plus en ansvarsbesiktning eftersom en granne tyckte att hans kakelugn hade spruckit tidigare i veckan, så fick jag i alla fall laddat en salva med cirka 200 kg dynamit som jag sköt av vid 14-tiden.

I bilen på vägen hem kände jag att det inte var så smart att gå utan tröja en massa timmar på ett berg i gassande sol... fy fan vad det svider och spänner i huden! Eftersom jag flisade och gjorde allt själv och blev bränd i solen så kanske flisneger har fått en ny innebörd?

Torsdag och fredag var precis lika varma, men nu har jag en vit tröja! Och jag fick en flisneger med mig båda dagarna.

1 kommentar:

  1. Jobbigt att inte ha någon tröja. Nästa gång du kommer till Ulebergshamn kan jag sponsra dig med en Ulebergshamnströja i valfri färg. Mvh Maria

    SvaraRadera