fredag 13 mars 2009

Anonymitet

Ett inlägg jag skrev angående en f.d kompis död upprörde någon som skrev en kommentar och bad mig att redigera inlägget. Ok, jag fattade precis hur han menade för jag skrev precis som det var förr i tiden, jag skönmålar ingen bara för att personen i fråga är död nu. Det är nog ca 15-18 år sen jag umgicks med han och vi hade ingen som helst kontakt efter det. Dock var han en bra vän under alla år vi umgicks och jag har massvis med roliga minnen, och även tråkiga.

I vilket fall så redigerade jag inlägget till ett mycket neutralt inlägg om min f.d väns död och att det inte var riktigt klart hur han hade dött, om det var självmord eller mord. Anonym hade ju rätt att det kunde misstolkas eller strö salt i såren på anhöriga. Dock kunde påpekandet skett på ett bättre sätt än ett lite argt påhopp där mitt inlägg kallades "skitinlägg" med mera och att jag minsann inte alls hade rätt i det jag skrev. Idag fick jag ett email också av en annan som ville att jag skulle ta bort Anonyms inlägg eftersom det kom upp om man sökte på en viss fras på Google. Hade Anonym skickat ett email hade saken varit ur världen, eller om Anonym inte varit anonym... då kunde han tagit bort kommentaren själv. Jag kan inte ta bort andras kommentarer. Hade kommentaren varit borta så hade sidan inte blivit indexerad av Google för den nämnda frasen.

Anonymitet i all ära, men det verkar ju inte vara idiotsäkert.

Nu har jag raderat hela inlägget med kommentarer och allt, så nu är denna historien ur världen...hoppas jag. Och från nu så tillåter jag inga anonyma kommentarer. Det är bäst så för då får alla ta ansvar för sina egna ord. Jag lyssnar absolut på kritik, och Anonym hade ju en poäng att mitt inlägg kunde misstolkas så själva meningen med hans inlägg var ju helt rätt.

Jag skriver i min egna blogg och det väljer jag själv att göra, men respektera att det är mina egna åsikter och tankar, jag kräver inte att någon skall gilla eller hålla med om det jag skriver men gillar du inte det jag skriver; läs inte. Det finns några andra sidor på internet man kan besöka om man inte gillar just denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar