onsdag 3 juni 2009

Pappaledighet, pappa ledighet, pappaledig het... etc

Jodå, nu har det gått en månad av min pappaledighet och jag måste säga att det gått väldigt bra och varit riktigt kul. Visst blir det tråkigt stundvis men så är det ju vad man än gör. Det svåraste är att hitta på saker att aktivera sig själv och barnen med. Vi har utforskat ett gäng lekplatser i Vänersborg och även en del småskogar och parker. Det har känts lite som om man är turist i sin egen stad. Jag har lite planer på att dra till Nordens Ark någon dag också, men vi får se hur eller när det blir.

Vi åkte en sväng till Emausgården i Uddevalla förra helgen, och kollade på en massa djur. Det är ju en gård dit man kan åka med barnen och kika på olika djur som t.ex hästar, höns, getter, ankor, katter, kaniner och massa annat. Och en jävligt cool gris hade dom också. Nån slags hängbuksvin eller nåt sånt som strosade runt och grymtade lite surt åt alla. Timo och hans dotter Viola var med också och vi fikade lite gött på en bänk där. Izabelle var skitmodig och red på en häst för första gången i hennes liv. Jag gillar inte hästar. Opålitliga stora djur. Detta var ju ponnyhästar så dom är ju inte så stora men säkert livsfarliga ändå. Jag red på en sån på Skara Sommarland en gång. Jag var full, satt bakåfram och leddes av en tjej runt hela banan.

Jag har dammat av min gamla cykel och utforskade vägen ner till västra sidan av Brinkebergskulle slussområde härom kvällen. Sen fortsatte jag upp på östra sidan in mot stan, över Gropbron och vidare hem, så det blev en liten tur på en mil och det var jävligt skönt! Cykling är underskattat!
Jag har kommit igång ganska bra på gymmet nu och motivationen är på topp. Jag har även cyklat till gymmet och det är ju en perfekt uppvämning med en cykeltur på 0,5 mil. Jag känner att det är dax att gå över mer till fria vikter nu men jag är inte helt säker på hur jag skall göra alla övningarna på rätt sätt, därför har jag skaffat en Personlig Tränare! Fyfan det trodde ni inte va?! Och det trodde inte jag heller! Det är dyrt som fan men jag tycker ändå det kan vara värt det istället för att tro att jag kan, och sen få onödiga skador istället.

Vi åkte till Torp i söndags och kikade på Jack Vreeswijk som spelade låtar från sin nya skiva som tydligen uteslutande innehåller covers på hans fars låtar. Jag har aldrig hört Jack sjunga innan och fan vad likt Cornelis det var! Tyvärr sjöng han väldigt tråkiga låtar men det var ändå kul att sett och hört han. Han sålde och signerade skivor men jag orkade inte stå i kö, dessutom är nog låtarna bättre i orginal och dom skivorna har jag ju redan. Istället handlade vi lite träningströjor, skor, strumpor och annat livsnödvändigt.

Igår var jag på Snäjk och blev medlem i fiskeklubben igen, jag har varit medlem där i flera år tidigare men har inte brytt mig om det det senaste året på grund av tappat intresse och brist på tid. Plötsligt kom lusten att dra upp lite firrar igen, så vilken dag som helst skall jag smörja upp mina redskap och bege mig ner till Karls Grav och dra upp nån rekordmördarmört på nåt hekto kanske! Jag skall ta med Izabelle på fisketur och se om hon tycker det kan vara kul, och om hon tycker det så skall jag köpa ett eget spö till henne. Det är gött för det är bara några hundra meter ner till Karls Grav härifrån så det är bara att dra ner lite snabbt nästan när som helst utan att behöva planera och arrangera.

Över till annat. En sak med Mozilla Firefox som är grymt störande är att rättstavningen som är på automatiskt påpekar en massa fel hela tiden, som inte är fel. Det är jag som har rätt, Firefox som har fel! Programmet vill att jag skall särskriva massa ord! Jag hatar särskrivning! T.ex i första meningen på detta inlägg så vill den att det skall stå pappa ledighet eller pappaledig het...

Jag har alltid varit emot särskrivningar och sedan jag skaffade Facebook igen så har jag fan nästan fått allergiska besvär av särskrivning! Där skriver man ju en hel del om vad man gör, snackar med folk, gör inlägg etc. Och det gör ju alla, även de som inte alls gillar att skriva, som inte var intresserade av att lära sig skriva i skolan. Men hur svårt kan det vara egentligen att tänka efter hur något stavas, eller att kolla upp det? Hela jävla internet finns rakt framför näsan! Världens största källa till kunskap för den intresserade, ett oändligt antal lexikon och en massa andra hjälpmedel. Jag tänkte för ett ögonblick även nämna rättstavningsprogram men dom verkar ju funka sådär bra :)

Saxat från skrivihop.nu (som tyvärr är nedlagt);

Exempel: Om det inne på en restaurangvägg sitter en skylt med texten "Rök fritt!", så betyder det att du får röka hur mycket du vill där. Om det i stället står "Rökfritt" betyder det att du inte alls får röka där.

Om en butik har hängt upp fina skyltar med texten "SLUT REA" i sina skyltfönster, så betyder det att det inte är någon större idé att gå in dit eftersom realisationen är över. Hade det i stället stått "SLUTREA" så kunde det däremot ha lönat sig att handla där.

Om du i en kontaktannons läser om en "kort hårig sjuk sköterska" bör du låta bli att svara om du inte föredrar sköterskor som är korta, lurviga och sjuka. En korthårig sjuksköterska är förmodligen mer attraktiv i de flestas ögon.

Är det då bara risken för missförstånd som är så farligt med särskrivningar? Nej, för personer med god läsvana bryts kända bokstavsmönster ned och läshastigheten minskas drastiskt. Ytterst irriterande. Att man dessutom framstår som obildad när man särskriver borde få de flesta att fundera över huruvida det är något man vill fortsätta göra.


Hur ska man då kunna veta om orden är sammansatta eller inte?

Här skulle man kunna rabbla upp en massa grammatiskt mumbojumbo som Svensson inte förstår, men det finns faktiskt en väldigt enkel regel som fungerar alldeles utmärkt:

Om det uttalas som ett sammansatt ord skall det också skrivas som ett sammansatt ord!

Jätteenkelt!

Så jävla gött det är att gnälla av sig lite! :) Men jag menar det också!

2 kommentarer:

  1. God morgon!
    Ha, ha, underbara exempel på särskrivningar! Är ju också lite språkfascist vilket gör att jag suckar djupt många gånger varje dag på jobbet. För finns det något ställe med fler särskrivningar, syftningsfel och felstavningar än en medicinsk journal? Jag tvivlar och det är både lustigt och oroande.
    Nåja:) Ha en fin dag och hälsa vargarna om ni åker till Nordens Ark! :)
    Catta

    SvaraRadera
  2. Haha Catta om du jobbar med journaler så skall du läsa denna sida :)

    http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011a.html

    SvaraRadera