onsdag 22 juli 2009

Du är dum!

Det är inte speciellt svårt att bli trött på inbjudningarna på Facebook. Det är helt sjukt vad mycket konstiga grupper och grejer det finns där, och det kommer massor av nya ännu konstigare saker varje dag!

Jag kanske är tråkig och negativ men jag tror faktiskt helt seriöst på att man inte kan få Daniel och Victoria att strunta i bröllopet på grund av att ett antal tusen personer är med i en Facebook-grupp mot deras bröllop. Jag tror inte att TV-avgiften slopas för att det finns en grupp med motståndare på Facebook. Sen utöver detta så finns det obegränsat med tester (quizar) som man blir överfallen av, nästan värre än insekterna på sommaren! Varför skulle jag göra ett test som avslöjar "Vilken karaktär i Jönssonligan är du?" .... utan att göra testet så är jag helt säker på att jag inte alls är med i Jönssonligan-filmerna. Dock så älskar jag filmerna om Jönssonligan!

Vilken drink är du? Vilken karaktär i Bamse är du? Här får du en öl, här får du en drink ...ingen av dom gör nytta, jag kan inte dricka text, jag är lika törstig efteråt. Kom hit och bjud mig på en riktig öl istället! "Vi som hatar dansband", jaha vad gör man i den gruppen? Skriver hur mycket man hatar dansband? Och när man skrivit det? Skriver det en gång till så att man är riktigt säker på att alla vet det? Jag gör helt enkelt så att jag helt och hållet skiter i att lyssna på dansband. Det funkar bra tycker jag.

För ett tag sen installerade jag ett script i Mozilla Firefox, (FB Purity) som blockerar alla andras resultat av dessa tester. Effektivare mot quiz än vad Tamiflu är mot influensa. Nu väntar jag bara på ett script som blockerar alla inbjudningar till grupper och evenemang också.

Det finns inget hejd liksom. Det är helt ok för min del om andra gillar att göra alla dessa vetenskapliga tester med sina otroligt precisa resultat, men snälla, skicka dom inte till mig!

Sen har vi dessa kedjemail.... trots att dom florerat på internet sen årtionden tillbaks så går folk fortfarande på det!? Gång på gång! Ett av mailen som spridits på senare tid påstås vara ifrån grundaren av Facebook som säger att det är överbefolkat på siten och just därför måste du skicka mailet till 15 personer. Just det. Det är dessutom skrivet på väldigt dålig engelska, översättningen till svenska är lika dålig. Jag tror inte dom skulle skicka ett kedjebrev om en sån sak, dom skulle mer troligt skaffa mer server- och datorkraft. Folk har slutat att ifrågasätta saker. Enklast sätt att kolla är att ta en titt på företagens hemsida t.ex... står det på Microsofts hemsida att MSN skall läggas ner eller börja kosta pengar? Nej. Står det någonstans att det är för många användare på Facebook? Nej. Ett seriöst företag sprider antagligen inte sin info via dåligt skrivna kedjebrev.

Om det kommer ett mail där det står att du måste köra upp ett järnrör i röven, gör inte det, det är bluff! Det gör antagligen skitont.

Ifrågasätt!

2 kommentarer:

  1. hej!

    Brukar kika in här då å då fast då i smyg.....rolig & tänkvärd blogg du har.jag känner ju inte dej men du känner ju Peter å har kanske fått en bild av mig...hihihi...som den virktokiga fd Grästorparen.Du har så rätt sååååååå i allt du skriver om Facebook.man kan väl blockera applikationer tror jag så dom inte kan skicka en massa skräp till en.
    folk är så lätt lurade.inte undra på att folk blir lurade på pengar via mejl.där man ska skicka pengar till ensamma mödrar i nigeria, sjuka barn mm *LER*

    Ha det gött!
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar den, men du behöver inte smyga, den är öppen för alla ;)

    Hälsa Peter

    SvaraRadera