torsdag 9 juli 2009

Sälj din själ!

Företaget Kontura i Lettland lånar ut några tusenlappar helt utan någon slags säkerhet. Enligt dom själva så är den enda panten din själ. Vad jag vet så finns idag ingen levande människa eller företag som kan ta en skäl i besittning, eller ens kunna hävda äganderätten till den, förutom eventuellt innehavaren, men inte ens denne kan bevisa innehavet eftersom man knappast kan plocka fram den och visa upp. Oavsett vilken religion du tillhör (bestämt dig för att tro på) så kan du inte sälja sin själ. Du kan ge upp din egna tanke, du kan ge upp din egna vilja och du kan säga att du sålt din själ, ingen kan bevisa om du ljuger ändå.

Ändå ser den katolske kardinalen Janis Pujats mycket allvarligt på att Kontura handlar med människors själar som insats. Jag känner igen själva tankegången att handla med själen, jag har hört det förr... tillbe ingen annan, din själ tillhör Gud... hjärntvätt är helt OK men låna inte pengar utan säkerhet, då måste det vara satanister som ligger bakom!

Om man inte betalar tillbaks sin skuld till Kontura så skulle det vara lite kul att se hur dom inkasserar panten... snittar dom upp mig någonstans och tömmer ut själen? Blir man kallad till en gebortsjälen-seans i Lettland? Dricker man vigvatten och kräker upp själen i en skål och skickar med DHL till Lettland? HUR FAN GÖR DOM!?!? Min vildaste gissning är att det kommer ett par stycken rakade, militärklädda lettiska busar och helt enkelt knipsar av något finger på dig. Kanske sitter själen i ett finger, vad vet jag, jag är ju ingen doktor. Och inte heller präst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar